sobota, 7 kwietnia 2012

Jak sprzedać kurs językowy? Poradnik dla zaawansowanych.

Krok pierwszy
Ofiara

Perfekcyjne miejsce na zastawienie przemyślanej pułapki sprzedażowej - miejsce w którym znajdziemy wielu młodych ludzi. Popularne centrum handlowe, ot tak dla przykładu. Znajdź dwie obiecująco wyglądające dziewczyny w wieku nienastoletnim ale jeszcze nie do końca dorosłym i przeprowadź z nimi niewinną ankietę o której szybko zapomną.

Krok drugi
Nagroda

Późnym wieczorem otrzymujesz informację o wygraniu dofinansowania na kurs językowy, przez wypełnioną przez siebie ankietę. Słowo "wygrałeś" działa na człowieka niesamowicie dobrze. Cieszysz się jak głupia, no bo wow, zawsze się przyda, radosna konsultantka kontaktuje się z tobą parę dni później i zaprasza uprzejmie na rozmowę w jak najszybszym terminie. Jasne, że tak, z radością się zgadzasz.

Krok trzeci
Test

Docierasz do szkoły językowej w której sadzają cię przed komputerem w małym boksie i objaśniają zasady kursu sprawdzającego twój poziom. Sam wybierasz sobie skalę trudności i przechodzisz przez cztery części testu, gramatyczną, słuchaną, leksykalną i mówioną. Sam test, w całości przeprowadzony elektronicznie, zajmuje ci około 15-20 minut. Lekko zdziwiony, że to tylko tyle przechodzisz do kolejnej części zabawy.

Krok czwarty
Rozmowa

Pani z przyklejonym na twarzy uśmiechem patrzy na twoje wyniki i pyta do jakiego poziomu języka chciałbyś dojść. Ty z podobnym uśmiechem odpowiadasz, że zastanawiałaś się nad CAE, bo właściwie testy na FCE są dla ciebie względnie proste i ten certyfikat nie do końca jest ci potrzebny. Pani cmoka cicho i mówi, że twój poziom nawet do FCE jest 'niewystarczający'. Chwieje ci się trochę wiara we własne językowe możliwości. Boże, może to dlatego wyleciałam ze studiów, zabrakło mi punktów bo wcale nie znam języka. Boże, jestem beznadziejna. Boże, świat mi się zawalił, w niczym nie jestem dobra. Przez twoją twarz przemyka... Ale zaraz... Wypełniałeś przecież test gramatyczny przygotowany przez Ciocię Ewę na początku semestru który jasno określił twoją kategorię zdolności językowych jako C1. Nie B1 jak sugeruje ci pani przed tobą, roztaczając przed tobą radosną wizję dwu i pół rocznego kursu przygotowującego do certyfikatu. Patrzysz na nią z uśmiechem na twarzy, odczytując kolejne czysto handlowe sygnały. Okulary, tembr głosu, szybkie liczenie w głowie. Po monologu dłuższym niż sam test, przeplatanym pytaniami o zainteresowania czy status materialny, Pani podsuwa ci karteczkę z ceną oscylującą w granicy 300 zł miesięcznie, mówiąc o atrakcyjnym, bezprowizyjnym systemie ratalnym i darmowych podręcznikach. Ty przywdziewasz niewinną minkę i zadajesz pytanie na które znasz odpowiedź "to ile miesięcy nauki w takim razie pokrywa moje dofinansowanie?". Pani patrzy na ciebie równie radośnie odpowiadając "nie pokrywa, ono jest ZNIŻKĄ, a to jest cena już PO jego użyciu" i tu następuje pytanie o posiadanie dokumentów potrzebnych do podpisania z nimi umowy.

Krok piąty
Psychologia

Dzieli się na dwa typy:

Typ pierwszy - O mój Boże, no dostałam i tak dużą zniżkę, zrobili mi test, miła pani ze mną rozmawia... Tak głupio się teraz wycofać... I właściwie ten ich program jest całkiem atrakcyjny, mowa o rozmowach na Skypie i elektronicznej kontroli i to wszystko jest takie cudowne, no szkoda żeby się zmarnowało. Biorę.

Typ drugi - Zaraz, zaraz. Wcale nie chciałam iść do szkoły językowej. Mam już zajęcia z angielskiego. Gdybym faktycznie wygrała kurs i nie musiała za niego nic płacić może bym pochodziła, ot tak dla rozrywki ale skoro mam płacić to właściwie... Po co? I tak płacę mojej anglistce. Jeśli będę chciała od niej elektroniczne ćwiczenia to mi je wyśle. Nie muszę kupować podręcznika, a nawet jeśli będę musiała to ona ma duże zniżki w księgarni. Pomijając fakt, że pani zachowuje się jak zdzirowaty handlowiec i myśli, że tego nie widzę (przepraszam wszystkich handlowców, tego konkretnego typu rudych kobiet w okularkach-zerówkach żeby wyglądać inteligentniej nie znoszę).

Tu następuje magiczny uśmiech i "skontaktuję się z Panią jeśli będę zainteresowana. Muszę to przemyśleć." i Pani słynne "no dobrze, ale jak najszybciej bo mamy MNÓSTWO chętnych i nie wiem czy będzie dla Pani miejsce".

Krok szósty
Piramida


Wychodzisz z uśmiechem na twarzy z pomieszczenia kiedy zatrzymuje cię pani recepcjonistka prosząc o wypełnienie krótkiej ankiety w której możesz wygrać multimedialny kurs językowy o wartości xxxx złotych. Jedyne co musisz zrobić to odpowiedzieć na kilka krótkich, prostych pytań i uwaga! to mnie rozbroiło! Podać telefony do trzech swoich znajomych aby i oni mogli skorzystać z ich cudownej oferty!
Nosz jak mnie to denerwuje. "Nie mam trzech znajomych, w moim telefonie są dwa numery, jeden do domu jeden do mamy, mam fobię społeczną, nienawidzę ludzi, nie mam znajomych, nie mam przyjaciół i zdechł mi chomik" chcę powiedzieć ale uśmiecham się, pytam czy mogę nie wypełniać ankiety, pani zawiedziona odpowiada, że jasne ale czemu, ja na to że nie lubię podawania prywatnych numerów do ludzi których znam, tylko po to żeby im coś sprzedać, mówię do widzenia i wychodze śmiejąc się cicho.

W całej tej historii w mojej głowie pojawia się jedno malutkie, ważne słowo, które trochę boli.
Desperacja.
Widoczna wszędzie, w przeprowadzonej ankiecie, w wygranej, w rozmowie... Desperacja której nie powinno być widać, bo powinnam myśleć że chcę kupić produkt i jest on mi potrzebny, nie że handlowiec chce mi go desperacko sprzedać. To jest aż za bardzo wyraźne, nie wiem czy to ja jestem wychowana i wyczulona na to żeby to dostrzegać, czy pani naprawdę była aż tak mało dobrą aktorką...

Cóż, godzina pouczającej lekcji o sprzedaży wyjęta z życiorysu.

Zwracam waszą uwagę - niezależnie od tego co ktoś by dla was zrobił, nie czujcie się zobligowani do kupna. Dopóki pamiętacie, że to są wasze pieniądze, cieżko zarobione i wasz czas który poświęcicie nie musicie się czuć do niczego zobowiązani. Wszystko jest piękne na pierwszy rzut oka a potem wracacie do domu, przemyślacie na spokojnie, sprawdzacie ceny i owa promocyjna, zniżkowa, cudowna oferta jest cenowo porównywalna z innymi ofertami, nie tylko promocyjnymi.
Myślcie!


7 komentarzy:

  1. niech mnie i moje C2 pocałują w nos.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Idź do nich niech cię sprawdzą to zobaczymy czy to ze mna jest coś nie tak czy z nimi xD

      Usuń
    2. Żałosna jest taka polityka. Robienie z klienta zwierzyny, zero czystej gry. Ohydne jest to, co większość firm robi, aby tylko zdobyć kasę od ludzi, mając głęboko w poważaniu, czy klient jest zadowolony...

      Usuń
  2. Przykro mi, ale na pewno nie mialas poziomu c1 nieodmieniajac czasownikow w trzeciej osobie. A u Cioci Ewy nie bylo takiego testu...

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja niestety z grzeczności zgadzam się na większość takich rzeczy. D:
    Ale dla mnie jeszcze gorsze od tego, co tu opisałaś, są telefoniczne zaproszenia. Nie ma tygodnia żeby nie zadzwonili do mnie chociaż raz z jakimś zaproszeniem na darmowe badania czegoś tam albo na targi pościeli. I to jest okropne, bo podnosi się słuchawkę, mówi 'halo'... i wtedy zaczyna się MINUTOWY monolog Pani, która na pewno jest znudzona, zmęczona i zirytowana, ale jednak wykonuje swoją pracę i stara się brzmieć miło i interesująco, i jest mi jej okropnie żal, ale szkoda mi czasu na słuchanie tego, co mówi, więc po prostu się rozłączam. :( Bu. :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego niewiele osób ma mój telefon. Nie odmawiam rozmowy tylko ankieterom z SMG/KRC (bo najczesciej maja cudowny glos <3)

      Usuń